Pengalaman kerja Watson, PART 2

Hello, since ramai yg baca blog aku, if ada masalah boleh tekan link ini kyraaa sbbnya ada yg malu nak comment dkt blog so gigihnya dia cari ig aku ☹️ aku punya ig tu private account and aku baca setelah 2 minggu. Rasa sgt bersalah sbb korang menunggu 😭 hopefully semoga misi mencari kerja tercapai yaa 🥰


Okay sebelum aku start part 2 make sure korang baca yang part 1 dulu. Nanti kang blur pulak hehehe..


Now aku akan start bercerita, 
My Second Day As Customer Assistant 😊

Time ni aku dah cuak 😭 cuak sebab datang² keje kena jadi cashier!  Aku takde pengalaman weh pstu customer plk ramai. Aku pon tak bole nak menolak sebab tak kesah kau pangkat Customer Assistant ke, Supervisor ke, Store Manager ke, tetap kena masuk cashier! 

Aku nervous sbb dlm mindset takut duit short je. Tersalah bagi baki ke.. Tu laa belum pape aku dah fikir negative 😝

Masa beberapa hari jaga cashier tu masih terkial-kial.. Ye laa tak biasa lagi. Kalau byr pakai kad cara dia lain. Kalau pakai e-wallet cara dia lain.

Tapi aku rasa happy sbb aku ni sejenis katak dalam tempurung 😂😂 maklumlah selama ni byr guna cash atau debit card je. E-wallet ni x reti langsung😂 so far takde pon duit short utk first time masuk cashier ni. Terlebih ada laa beberapa sen. Diorang tak de pon marah. Aku jee penakut sgt...

Tapi, hari ketiga aku short duit RM 11 😂
start tu aku lebih berhati-hati laa bila ambil duit and bagi baki..

So far ramai DM aku dekat IG tanya best ke kerja watson? 

Best tak best sebenarnya kau sendiri yg kena buat kerja tu jadi best 😉 kena ubah mindset tuu.. tak bagus fikir negative yee..

Tumpang iklan jappp 😬
Mohon pembaca blogger saya subscribe akaun YouTube saya ya. Bantu saya capai 1k subscriber. Terima kasih 🥰🥰


So selama sebulan jgk la aku asyik cuak je bila kena masuk cashier. Lama² xde hal laa 😂😂 duit excess normal, duit short pon normal. Tapi seminggu sebelum aku resign dari watson aku ada short RM 50 😂 Haa nak tahu aku resign sebab apa? Tunggu part 3 nanti aku cerita😝

Btw, korang mesti tertanya apa task lain selain jadi cashier kan 😉 Dekat bawah ni task before bukak kedai. Means masa datang pukul 8.30 pagi tu kena la siapkan task ni.. 

1) Datang kerja kena menyapu & mop.. Usually buat time malam tapi kalau tak sempat  just inform dekat staff shift pagi.

2) Kemudian sanitize basket, kaunter cashier, kaunter pharmacy dan lap peti ais sekali.

3) Front facing dan top up barang dekat shelf.

Then kita org bukak kedai pukul 10 pagi..

Next......

Task dekat cashier
1) PROMOTE PWP
2)  JUAL MEMBER CARD

PWP AND MEMBER CARD adalah KPI 😭 Kadang moody jugak laa kena marah sbb x achieve hahahahahahaha.... 

Oh yaa, if tak masuk cashier kita org bagi basket dekat customer. Kalau kita org hulurkan basket tuu please laa amik sbb tuu utk KPI jugak😭 

Kadang bila kita dah hulur basket customer balas "awwww baiknyaa, takpe i beli 1 barang je" 

Aku pon, "oh ok"🙂 (dlm hati AMBIK JELA)

Tu je la yang aku boleh share dengan korang. Nak tanya apa-apa boleh komen. 

Updated pengalaman watson : Sambungan part 3

So ni aku punya YOUTUBE CHANNEL!! Bantu aku capai 1k subscriber. Aku ada buat content kerja Watson. Komen je kt YouTube aku, aku akan jawab cepat sbb aku aktif youtube skrg ni.. Instagram ikut nasib ahhahaha, klau x busy cpt je bls

Tak rugi sbb bole blja make up 😎😎





Comments

  1. maksud KPI tu ape zuk ? kiranya kalau diorang offer mcm kalau tambah brg ni boleh dpt bla bla harga promo centu tu semua KPI lah eh ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mksd kpi ialah target yg kita org kena achieve dlm sehari tu. Basket kena achieve 30% drpd jumlah customer yg masuk store. Misalnya harini 1000 org masuk store so make sure 300 org customer kena ambil basket. Pwp and member card pon sama tpi tpi rate dia bwh 30% laa. Yaaa betul, selama ni yg kita org sibuk promote tu sbb kpi je. Org ingt komisen pdhal xde pon 😂

      Delete
  2. Hi kak. Dpat confirmation dr HR watsons tu ambil berapa hari ye lepas interview?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okay saya walk in je. First kita isi form nk apply keje tpi kebetulan store manager ada so trus interview skli. Yg form interview yg dh isi tu akan bagi dekat HR. HR nak semak latar blkg kita dlu. Macam saya dlu tak smpai seminggu dh tahu dpt ke tak. HR tu yg WhatsApp saya. Berdasarkan pengalaman saya bekerja selama ni. Klau takde info lebih 2 minggu tu means awak x dpt la. So far keje yg saya apply kurang dari seminggu dh thu result dpt ke tak

      Delete
    2. Hi kyraa, masih kerja watsons ke? Sbb saya nak kerja snaa nt tkut pulak. Emm haha

      Delete
    3. Alahai Ekaa, baru perasan komen awak. Saya dah setahun berhenti. Kalau takut keje laa tmpt lain. Parkson senang. Task sikit je. Tak pyh msuk cashier. Jdi promoter or part time ke dlu kt parkson. Dah ok cari keje susah sikit.😊

      Delete
  3. Hai assalamualaikum saye bakal bekerja di watsons sebagai customer assistance part time, saye nk tanya kalau pakaian semua hitam tu kna tuck in ke tudung dan baju tu? kemeja hitam n Blouse plain hitam boleh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Jihah, alahai kesiannya awak. Sorry sbb lambat reply, entah² awak pon dah masuk keje agaknya.. maaf yaa..
      Betul kena pakai tudung hitam. Tudung hitam kena masuk dalam baju, tu mmg rules nya. Mostly diorang pakai shawl then lebihan shawl masuk dalam baju. Saya malas, saya beli tudung sekolah hitam je sbb bagi saya kemas dan buat saya selesa. Masa tempoh percubaan awal je saya pakai shawl hihi.

      Baju kemeja putih saya pakai msa awal keje sementara dpt baju Watson. Pilihan lain baju putih berkolar. Baju x bole warna hitam ya. Baju tak perlu tuck in.

      Seluar pulak kena sluar slack hitam, jeans x dibenarkan sama sekali.

      Kesimpulannya, tudung hitam, baju putih, seluar slack hitam, kasut hitam.

      Delete
    2. Kalau kasut tu ada line putih boleh ke ?

      Delete
  4. Hai kak.. saya nak mohon kerja kat watsons juga ni tapi as customer assistant full time.. sbb tu je yg kosong.. boleh sy tau customer assistant tu macam mane ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai awak, skop kerja awak sama je. Xde pon membezakan awak dgn senior customer assistant cumanya perbezaan dari segi gaji. Saya dulu masa bru msuk keje mmg apply customer assistant tapi bila manager buat jadual kerja baru thu ohh aku senior laa😂😂 kira rezeki saya laa sbbnya manager sy kata dia kesian klau dia bgi jawatan customer assistant gaji dia beza sikit sgt. Alang² bgi je senior. Klau watson lain mmg msuk² kena start dri pangkat bwh ikutkan. Tpi awak jgn rsau klau prestasi awak bgus nnt awak akan dinaikkan pangkat. All the best 😁

      Delete
  5. hai sis ..nak tnya dpt uniform tu brp hari

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai, bergantung la manager nak bagi bila. Tapi jgn sedih sbb bagus je dpt lambat sikit supaya org tahu awak staff baru. Dulu masa awal keje saya x biasa jaga cashier so staff lain inform dkt customer kata "sorry yaa dia staff baru, msih blja". Ditambah pakai bju putih so xde laa customer tu nak emo. Customer ni byk kerenah 😒

      Tapi msa saya dlu dlm seminggu lebih jgk atau 2 minggu baru dpt 🤔

      Delete
    2. baju byr berapa and dpt brp helai?

      Delete
  6. Sy minta bahagian health assistant untuk watson .Stress tak kerja ni ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berhadapan dgn customer x kira la kerja apa mmg stress 😂 ada certain customer pnya perangai ok, ada certain tak. So far bhgn pharmacy paling santai bgi saya 😄

      Delete
  7. hi sis mcm mna awak apply kerja kat watsons ya? awak apply kat website ka atau terus walk in kat watsons

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya walk in. Tpi klau awak nk apply keje watson sy sarankan WALK IN. Bole tnya trus ada kosong ke x.

      Delete
  8. Oh la baru tahu mcm ni pekerja kat watson. Bagi bakul pun tugas ye ahhahah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaa ada kpi kalau tak lepas mengamuk kena marah dgn manager

      Delete
  9. Awak pernah dapat stotake kedai lain tak? Saya baru first time ni nerves pulak haha

    ReplyDelete
  10. Salam sis, kalau takde experience kerja boleh ke apply kerja watsons ni? Saya memang takde pengalaman kerja langsung sebelum ni. Lepas spm pun saya terus buat lesen kereta, ngam2 habis buat lesen kereta terus sambung study. Risau juga la kalau diorg nak yg ada experience je 😌

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, boleh je apply even takde pengalaman... yg penting awak ada sijil spm dan umur 18 tahun ke atas.. saya ada cerita hal ni dekat YouTube channel saya jugak. Kalau free2 singgah la youtube saya 😊

      Delete
  11. Sekarang I ada jawatan kosong kat Watson, sebagai Customer assistance.
    Minat tak? Produk kita ni baru, boleh search kat internet, brand nama Y.O.U... Kalo minat, bleh Emil sy. janicewong07@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. I nak orang Kat seluruh Malaysia. TQ ya.

      Delete
    2. Okay miss thank you, ada kwn saya offer dlu tapi parents x bgi .. kalau jdi duta nak laa 😜😂😂

      Delete
  12. Replies
    1. Tak perlu nnt singgah YouTube saya. Saya jawab soalan psal watson sbb ramai sgt dm tanya soalan sama

      Delete
  13. Apa beza setiap uniform bju watsons . I tgk ada warna pink , hijau .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf saya tak tahu laa kenapa ada pink hahahahahhahaahahaha saya rsa uniform baru tuuu... Maaf saya dh setahun tnggalkan watson

      Delete
  14. Hello sis , nak tnye . Sy baru 2 hari lepas hantar borang jawatan kosong dekat watson . Brp lama nak tunggu utk drg panggil interview yee ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya seminggu dah bagitau dapat ke tak

      Delete
  15. Hi sis, kalau part time weekend sahaja bleh ke kat watsons?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts